در ابتدا به تعریفی کوتاه در مورد رسالت تجارت الکترونیک میپردازیم: زمانیکه بتوان تمامی ابعاد و فرآیند های تجاری در بازار سنتی را با استفاده از فضای وب و در بستر اینترنت به طور کامل پوشش داد، تجارت الکترونیک حاصل خواهد شد.
به عبارت دیگر تجارت الکترونیک شامل تبادل محصول و یا خدمات با استفاده از بستر اینترنت و عملیات پرداخت آنلاین است. در واقع تجارت الکترونیک به نوعی تجارت بدون کاغذ است. از مزیت های تجارت الکترونیک، تبادل اطلاعات خرید و فروش و اطلاعات لازم برای حمل و نقل کالاها با زحمت کمتر و تبادلات بانک با شتاب است. شرکت ها برای ارتباط با یکدیگر، محدودیت های فعلی را نخواهند داشت و ارتباط آنها با یکدیگر ساده تر و سریع تر صورت می گیرد. ارتباط فروشندگان با مشتریان می تواند به صورت یک به یک باشد البته با هزینه نه چندان زیاد.
برخی از خصوصیات فروشگاه اینترنتی:
- پرداخت الکترونیکی
- سیستم تخفیف دهی
- سیستم انبارداری
- سیستم ثبت و پیگیری سفارش توسط خریدار
- معرفی کامل محصولات و خدمات (ارائه تصاویر کالا، الصاق بروشور و کاتالوگ،قیمت، توضیحات تکمیلی و …)
- ثبت مشخصات کامل خریداران در بانک اطلاعاتی فروشگاه
- کنترل پنل مدیریتی بسیار قوی
- سیستم فروش و صدور فاکتور الکترونیکی
- انتخاب روش دریافت کالا توسط خریدار
- و …