وردپرس محبوب ترین و قدرتمندترین نرم افزار مدیریت محتوا جهان است و Google Analytics محبوب ترین برنامه برای اندازه گیری و ردیابی آمار بازدید کننده است. با هم، آنها به مدیران وردپرس اجازه می دهند بعضی از وب سایت های موفق و محبوب اینترنتی را در اینترنت اداره کنند.

یکی از اولین مواردی که باید هنگام شروع یک وبلاگ انجام دهید، نصب Google Analytics است.

گوگل آنالیز چیست؟

گوگل آنالیز یک محصول freemium است که اولین بار توسط Google در سال 2005 پس از به دست آوردن شرکت Urchin راه اندازی شد. اصطلاح “freemium” به این واقعیت اشاره دارد که اکثر قابلیت ها و خدمات Google Analytics رایگان هستند، اما توابع پیشرفته تر تنها با اشتراک پرداخت می شود.

برآورد شده است از بیش از 10 میلیون وب سایت در حال حاضر با استفاده از گوگل آنالیز، و بیش از 60 درصد از 10،000 بزرگترین وب سایت های جهان در آن متکی است. در ابتدای ترین سطح، Google Analytics یک قطعه کوچکی از کد جاوا اسکریپت در یک وبسایت است که کوکی نامیده می شود که اطلاعات را از بازدیدکنندگان ذخیره و تجزیه و تحلیل می کند.

توجه: سایت های وردپرس که توسط WordPress.com میزبانی می شوند، نمی توانند از Google Analytics استفاده کنند، زیرا نیاز به نصب کد شخص ثالث دارد.

قطعه کد کد مورد استفاده Google Analytics می تواند به یک یا چند صفحه اضافه شود. ابزار، در ابتدای آن، شما را نشان می دهد که از سایت خود بازدید می کنید، از کجا آمده اند، و ویژگی های عمومی بازدید کنندگان، از جمله سن، جنسیت و منافع، که شناخته شده است.

گوگل آنالیتیک همچنین به عنوان یک جمع کننده داده، جمع آوری و مرتب سازی داده های بازدید کننده در چهار سطح است.

* سطح کاربر – اقدامات انجام شده توسط هر کاربر
* سطح جلسه – چه اتفاقی می افتد در یک بازدید واحد.
* سطح Pageview – کدام صفحات توسط بازدیدکنندگان مشاهده شده است.
* سطح رویداد – چه کاربران کلیک، چه ویدیوهایی که آنها تماشا کرده اند، و غیره

مهم این است که به یاد داشته باشید که Google Analytics فقط داده ها را در سطح کلان نمایش می دهد. به عنوان مثال، Google Analytics می تواند به شما بگوید که وب سایت شما 1،000 بازدید از مردان 35-45 ساله دریافت کرده است، اما در مورد یک مرد خاص و آنچه که مشاهده یا کلیک نکرده است، نمی گوید.

برای مدیران وردپرس، گوگل آنالیتیک بینش را به دو نوع داده ارائه می دهد: بازدید از وب سایت شما و آنچه انجام می دهید و از قبل از ورود به وب سایت شما بازدید می کند.

چرا به گوگل آنالیز برای سایت وردپرس نیاز داریم؟

البته همیشه امکان استفاده از وردپرس برای ایجاد محتوای شگفت انگیز و جذب بازدیدکنندگان بدون گوگل آنالیت وجود دارد، اما ابزار گوگل آن را برای مدیران وردپرس بسیار آسان تر می کند تا هر بازدید کننده از سایت شما را بهبود بخشد. و در حالی که دیگر آمار و تجزیه و تحلیل ابزار در دسترس وجود دارد، گوگل آنالیتیک محبوب ترین گزینه جهان، به خصوص نسخه رایگان ابزار است.

به طور خلاصه، گوگل آنالیتیک اجازه می دهد تا وب سایت شما را از نقطه نظر بازدید کنندگان خود بهتر ببیند. شما برای ایجاد یک وبسایت جالب و جذاب با یک موضوع دوست داشتنی، محتوای برتر و طرح جذاب بسیار کار کرده اید. اما بدون ابزار مانند گوگل آنالیز، شما فقط می توانید حدس بزنید که چگونه بازدید کنندگان خود را با وب سایت شما تعامل و اطلاعات در مورد کسانی که بازدید کنندگان هستند.

گوگل آنالیز اطلاعات زیادی در مورد اینکه چه کسی بازدید از وبسایت شما را شامل می شود، از قبیل جنسیت، سن، محل سکونت و دیگر ویژگی های شما نشان می دهد. این اطلاعات به شما نشان می دهد چه نوع افرادی در حال حاضر در محتوا در وب سایت شما علاقه مند هستند، به شما این امکان را می دهد تا مطالب خود را بیشتر متناسب و متناسب کنید. گوگل آنالیز نیز نشان می دهد که دقیقا کدام وب سایت ها بازدید کننده ها را به وب سایت شما می فرستد، از جمله موتور جستجوی گوگل، به این ترتیب به شما نشان می دهد که مرجع موفق ترین سایت شما و آنچه که کلمات کلیدی به بازدید کنندگان شما در وب سایت شما می فرستد.

به عنوان مثال، اگر شما از وردپرس برای میزبانی یک وبلاگ استفاده می کنید، ممکن است از Google Analytics یاد بگیرید که سه وبلاگ دیگر تعداد بازدید زیادی را به سایت شما ارسال می کنند. بعد از یادگیری این اطلاعات، ممکن است بخواهید به این سه وبلاگ بپیوندید و از تبادل نظر مهمان، تبادل لینکهای دائمی و یا صرفا تشکر از آنها برای ارسال ترافیک خود بپرسید.

گوگل آنالیز همچنین اطلاعاتی را که به عنوان اطلاعات رفتار کاربر شناخته می شود یا آنچه که کاربران (به صورت کلی) انجام می دهند، هنگامی که به وب سایت شما می رسند، باز کند. کدام صفحات بازدید می کنند؟ کدام پست ها را میخوانند؟ کدام دکمه ها روی آن کلیک می کنند؟ چقدر زمان صرف آنها در سایت شماست؟ چه «مسیر» کاربر هنگام جستجو در سایت شما چه می کند؟ و آخرین چیزی که کاربران قبل از ترک وب سایت شما انجام می دهند چیست؟

نحوه دریافت حساب Google Analytics

قبل از اینکه بتوانید از Google Analytics در وب سایت وردپرس خود استفاده کنید، به یک حساب Google Analytics نیاز دارید.

شما به یک صفحه مانند یکی زیر وارد می شوید. اگر شما یک حساب Gmail گوگل داشته باشید، با استفاده از ایمیل و رمز عبور خود وارد سیستم شوید. یا شما می توانید با کلیک بر روی دکمه ایجاد حساب برای ثبت نام کلیک کنید.

پس از ثبت نام، باید وارد Google Analytics شوید. یک صفحه نمایش مانند یک زیر خواهید دید. برای شروع، بر روی دکمه ثبت نام کلیک کنید.

 

سپس از شما خواسته می شود نام کاربری برای استفاده با وب سایت وردپرس خود و همچنین اطلاعات مربوط به وب سایت مانند عنوان، URL، منطقه زمانی و کشور میزبان ایجاد کنید. هنگامی که این تنظیم شده است، شما آماده دریافت دکمه شناسه ردیابی خود خواهید بود. اگر با استفاده از Google Analytics با شرایط و خدمات موافق هستید، روی دکمه «دریافت شناسه ردیابی» کلیک کنید.

 

پس از تکمیل این مرحله، کد خاصی را برای استفاده در وب سایت وردپرس خود دریافت خواهید کرد. بسته به اینکه چگونه می خواهید Google Analytics را با وردپرس ادغام کنید، باید کد ردیابی را در یک مکان خاص که در زیر بحث شده است قرار دهید.

 

توجه: توصیه می شود که صفحه کد ردیابی Google Analytics را در مرورگر خود در طول فرایند نصب باز کنید تا بتوانید به راحتی اطلاعات را کپی و جای گذاری کنید.

نحوه نصب Google Analytics در وردپرس با یک پلاگین

ساده ترین راه برای ادغام Google Analytics با وردپرس با استفاده از یک افزونه است. چندین مورد در دسترس وجود دارد، اما محبوب ترین، به مراتب، MonsterInsights نامیده می شود. به گفته MonsterInsights، بیش از دو میلیون وب سایت وردپرس در حال حاضر از افزونه Google Analytics خود استفاده می کنند.

هنگامی که افزونه MonsterInsights را دانلود کرده و نصب کرده اید، یک آیتم جدید منو را در ستون سمت چپ پنجره مدیریت وردپرس به نام “Insights” ظاهر می کنید.

روی «Insights» کلیک کنید و سپس «تنظیمات» را برای تنظیم افزونه کلیک کنید. از آنجا که شما یک محصول Google نصب کرده اید، باید بر روی «تأیید اعتبار با حساب Google خود» کلیک کنید. از آنجا، به یک صفحه ورود به سیستم گوگل هدایت می شوید که در آن اعتبار گوگل را ارائه می دهید. پس از آن باید مجوز MonsterInsights را برای اتصال به حساب Google Analytics خود مجاز کنید.

پس از تکمیل شدن، شما باید یک پروفایل را برای ردیابی انتخاب کنید. در بیشتر موارد، انتخاب “تمام اطلاعات وب سایت” بهترین انتخاب است. روی «تأیید صحت کامل» کلیک کنید و شما انجام می شود! Google Analytics با موفقیت به وب سایت وردپرس شما متصل شده است.

برای مشاهده اطلاعات ارائه شده از Google Analytics، روی «Insights» در ستون سمت چپ پنجره مدیریت وردپرس خود و سپس «گزارش ها» کلیک کنید.

اگر شما ترجیح می دهید از پلاگین MonsterInsights استفاده نکنید، راه دیگری برای نصب Google Analytics وجود دارد، با استفاده از یک پلاگین به نام “Insert Headers and Footers”.

هنگامی که این افزونه نصب شده است، شما باید بر روی “تنظیمات” کلیک کنید و سپس “قرار دادن سرصفحه و پاورقی” از صفحه مدیریت. سپس یک جعبه متن نشانگر اسکریپت هدر و پاورقی خود را خواهید دید. کد ردیابی Google Analytics خود را کپی کنید و آن را به بخش هدر خود اضافه کنید.

نکته: در حالی که این روش به شما امکان می دهد Google Analytics را نصب کنید، هیچ گزارشی تولید نمی کند و به شما اجازه دسترسی به آمار شما را از صفحه مدیریت وردپرس نمی دهد. برای این اطلاعات باید به طور مستقیم از وب سایت Google Analytics دیدن کنید.

نحوه نصب Google Analytics در وردپرس بدون یک پلاگین

از آنجا که استفاده از یک افزونه بسیار ساده است، نصب و استفاده از گوگل آنالیز بدون یک تنها برای کاربران پیشرفته توصیه می شود. بسیاری از مدیران به اشتباه معتقدند که با استفاده از افزونه پاسخدهی وبسایتشان را کاهش خواهد داد، اما دو افزونه مورد بحث در بخش قبلی به شدت بهینه شده اند تا عملکرد سایت را تحت تاثیر قرار ندهند. استفاده از Google Analytics بدون افزونه در درجه اول برای مدیران است که می خواهند کنترل بیشتری بر نحوه تنظیم وب سایت خود داشته باشند.

پس از ایجاد یک حساب Google Analytics و گرفتن کد ردیابی سایت وردپرس خود، باید فایل “header.php” را در دایرکتوری وردپرس خود ویرایش کنید. شما می توانید این کار را به صورت مستقیم با یک ویرایشگر متن یا با کلیک روی «ظاهر» و سپس «ویرایشگر» و «عنوان سرصفحه» از صفحه مدیریت وردپرس انجام دهید.

بعد از باز شدن تگ <body>، شما باید کد Google Analytics را مستقیما در فایل header.php قرار دهید. پس از آن تغییرات را ذخیره کنید یا روی “Update File” کلیک کنید اگر این کار را از صفحه مدیریت WordPress انجام می دهید.

توجه: در نظر داشته باشید که اگر تم را بروز رسانی یا تغییر دهید، کد ردیابی Google Analytics ناپدید می شود و باید دوباره وارد شود.

اضافه کردن گوگل آنالیز به فایل های تم وردپرس

ممکن است مستقیما کد ردیابی گوگل آنالیت را در قالب تم وردپرس خود وارد کنید، اما بهتر است این گزینه را برای کاربران پیشرفته که کدگذاری را درک می کنند،انجام دهند. علاوه بر این، مهم است که به یاد داشته باشید که اگر موضوع خود را تغییر دهید یا تم خود را به روز کنید، اطلاعات کد ردیابی حذف خواهد شد.

برای نصب کد ردیابی Google Analytics خود به طور مستقیم به موضوع خود، فایل “header.php” را باز کنید و پس از باز کردن HTML <body> برچسب را وارد کنید. شما همچنین می توانید کد ردیابی Google Analytics را به فایل “functions.php” موضوع خود اضافه کنید.

شما می توانید به طور مستقیم به این فایل ها دسترسی پیدا کنید و یا با استفاده از دکمه «ظاهر» در ستون سمت چپ، «عملکرد ویرایشگر» صفحه مدیریت وردپرس را فعال کنید.

نحوه استفاده از Google Analytics در WordPress

هنگامی که گوگل آنالیز را با موفقیت انجام دادید و به اندازه کافی وقت برای جمع آوری داده های کافی از داده ها استفاده کردید، می توانید با استفاده از بینش های ارائه شده در مورد داده های بازدید کننده، به منظور بهبود نحوه بازدید بازدید کنندگان وب سایت وردپرس خود، شروع کنید.

بسیاری از افراد به اشتباه معتقدند که گوگل آنالیز تنها برای وب سایت های کسب درآمد شده یا سایت های وردپرس مفید است که برای پول آماده می شوند. این به سادگی درست نیست شناختن بازدیدکنندگان شما و نحوه ارتباط آنها با محتوای سایت شما، برای بهبود تجربه کاربر بسیار مهم است. با این حال، می توانید از Google Analytics نیز برای ردیابی کمپین های بازاریابی یا تبلیغات پرداخت شده استفاده کنید تا بهتر بتوانید اثربخشی آنها را در افزایش ترافیک بازدید کننده (هدفمند) سایت خود افزایش دهید.

Google Analytics شما را قادر می سازد تا ببینید که چه کسی وب سایت شما را می بیند، بنابراین به شما امکان می دهد محتوای متناسب را بهتر کنید. گوگل آنالیتیک همچنین به شما اجازه می دهد که ببینید کدام صفحات، پست ها و دکمه هایی که بازدیدکنندگان با آن ارتباط برقرار می کنند، به شما نشان می دهد چه چیزی محبوب و چه چیزی در وب سایت شما محبوب نیست. گوگل آنالیز نیز به شما نشان می دهد که چه محصولات خوبی (برای وب سایت های تجارت الکترونیک) و جایی که بازدید کنندگان شما از آنها می آیند.

تصور کنید که از Google Analytics یاد می گیرید که یک پست مهمان در وبلاگ شما بازدید زیادی داشته است. این به شما می گوید که شما قطعا باید این نویسنده را برای وب سایت خود مطالب بیشتری بنویسید. Google Analytics همچنین می تواند به شما بگوید که موضوعات و دسته ها در وب سایت شما بیشتر از دیگران محبوب است.

یک بینش واقعا عالی که توسط Google Analytics ارائه می شود، سفر کاربر را مشاهده می کند. بازدیدکنندگان کجا سفر خود را در وبسایت خود آغاز کردند، روی آنها کلیک کرده یا خواند یا مشاهده کرد، و آخرین مکان قبل از ترک وب سایت شما، آخرین مکان بود؟ درک این سفر به شما کمک خواهد کرد که “مرده ها” یا مکان هایی را که کاربران “گیر” می شوند شناسایی کنند و همچنین به شما بگویند که کار خوب است.

و به این دلیل که گوگل آنالیز به شما می گوید که وب سایت هایی که بازدیدکنندگان شما از قبل از سایت شما بازدید می کنند، این اطلاعات نشان می دهد که کدام سایت های شخص ثالث کمک به رانندگی در وب سایت شما هستند. برای تبلیغات پرداخت شده، این اطلاعات به شما خواهد گفت که کدام مبارزات بهترین کار می کنند. اما برای ترافیک بدون پرداخت و یا ارگانی، این اطلاعات می تواند نشان دهد که کدام سایت ها از محتوای وب سایت شما حمایت می کنند. شما ممکن است از این اطلاعات برای رسیدن به آنها استفاده کنید و موافقت کنید که به صورت متقابل به سایت یکدیگر بپردازید، در مورد پست های مهمان بپرسید یا بیشتر بدانید که کدام نوع محتوای نتایج وبسایت های شخص ثالث را دریافت می کند.

البته، یکی از بزرگترین رانندگان ترافیک به وب سایت شما، موتور جستجو گوگل خواهد بود. درک این اطلاعات جستجو که توسط Google Analytics ارائه شده است بسیار مفید است زیرا به شما می گوید که کدام کلمات کلیدی یا موضوعاتی که افراد در جستجوی آن هستند، آنها را به وب سایت وردپرس شما هدایت می کند. این به شما کمک می کند تا فوکوس بیشتری را محدود کرده یا (طغیان کنید) خود را به منظور بهبود جستجوگرها (بهینه سازی موتور جستجو) برای وب سایت خود تعریف کنید.

به طور موثر، گوگل آنالیز نشان می دهد بینش برای کمک به شما بهتر است بدانید که از کجا بازدید کنندگان شما چه کسانی، هستند و چه کاری انجام می دهند، زمانی که آنها در وب سایت شما هستند. با درک آنچه در حال کار است و چه چیزی نمی توانید، بهتر است بتوانید محتوای، طرح و سازمان وب سایت خود را مدیریت کنید. گوگل آنالیز یک ابزار فوق العاده قدرتمند و مفید است که آیا هدف شما برای ساخت پول و یا به سادگی برای دریافت بازدید کنندگان بیشتر و ارائه مطالب جذاب تر است.

منبع : makeawebsitehub