گوگل که این روزها بیست سالگی خود را جشن می‌گیرد به‌عنوان یکی از بزرگترین غول‌های فناوی شناخته می‌شود، به همین منظور در طول مدت ۲۰ سال حضور گوگل در میان کاربران چیزهای جالبی نیز در مورد آن شکل گرفته است که در ادامه قصد داریم با هم به این موارد اشاره کنیم.

۱. گوگل دیگر گوگل نیست!

گوگل از آن شرکت‌هایی است که همیشه گسترش داشته و به همین دلیل زیرمجموعه‌های زیادی داشت. در نتیجه مدیریت این شرکت‌ها با پیچیدگی‌هایی روبرو شده بود و به همین منظور از مهر ماه سال ۲۰۱۵ شاهد تغییر ساختار گوگل بودیم و اکنون تمامی زیرمجموعه‌های گوگل در مجموعه بزرگ‌تری با عنوان گروه شرکت‌های آلفابت مدیریت می‌شوند.

۲. شوخی دروغ اول آوریل

حتماً به خوبی می‌دانید که روز اول آوریل به روز دروغ معروف است و مردم دروغ‌های شاخ‌داری به یکدیگر می‌گویند. گوگل نیز علاقه زیادی به سرکار گذاشتن مخاطبین در روز اول آوریل دارد و به همین منظور برای دروغ اول آوریل در سال ۲۰۱۸ سرویس نقشه‌های گوگل تبدیل به بازی Ms. Pacman شد.

گوگل از سال ۲۰۰۰ تاکنون دروغ‌های شاخ‌داری را برای روز اول آوریل کنار گذاشته است و جالب است بدانید در آن سال از کاربران خواست به یه مارپیچ آبی و قرمز خیره شوند، گوگل مدعی بود کاربران با تمرکز و نگاه کردن به این مارپیچ قادر خواهند بود تا عبارت مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنند. پس از کلیک روی این مارپیچ گوگل به جای اینکه کاربران را به صفحه جستجوی هدایت کند صفحه‌ای را برای آن‌ها نمایش می‌داد که در آن عبارت دروغ اول آوریل حک شده بود!

۳. سرویس جیمیل به صورت کاملاً اتفاقی ایجاد شد

اگر با سیاست‌های گوگل آشنا باشید حتماً به خوبی میدانید که این شرکت توجه زیادی به بالابردن بهره‌وری کارمندان خود دارد. در همین راستا گفته می‌شود گوگل از کارمندان خواسته بود تا ۲۰ درصد از زمان خود را به ایده‌پردازی اختصاص دهند. ماحصل این ایده‌پردازی‌ها پروژه‌ای بود که این روزها آن را با نام جیمیل می‌شناسیم.

در آن زمان گوگل در سرویس جیمیل میزان ۱ گیگابابت فضا در اختیار کاربران می‌گذاشت. این مقدار چیزی حدود ۵۰۰ برابر بیشتر از چیزی بود که سرویس‌های رقیب مانند هات‌میل به کاربران عرضه می‌کردند. در نتیجه جیمیل به راحتی توانست رقبا را پشت‌سر بگذارد و به یکی از پرمخاطب‌ترین سرویس‌های نامه‌رسان دیجیتال تبدیل شود.

۴. گوگل در ابتدا با نام Backrub خطاب می‌شد

سرگی برین و لری پیج دو دانشجوی دانشگاه استفورد بودند که موتور جستجوی خود را در سال ۱۹۹۶ به عنوان یک پروژه‌ دانشگاهی راه‌اندازی کردند. در ابتدا این دو جوان خوش‌آتیه نام Backrub را برای موتور جستجوی خود انتخاب کردند.

حدود یک سال بعد برین و پیج برای اینکه نام گوگل را برای موتور جستجوی خود انتخاب کردند تا این نام بیانگر قدرت جستجوی این موتور باشد.

۵. نام گوگل در‌واقع یک نام ریاضی است

گوگل در دنیای ریاضیات به معنای یک عدد یک و صد صفر جلوی آن است. این نام از بی‌انتها بودن جستجوی گوگل در دنیای اینترنت حکایت دارد.

۶. اسم گوگل به فعل تبدیل شده است

نام گوگل در فرهنگ لغت به‌ لحاظ دستوری به‌عنوان یک اسم شناخته میشد اما همان‌‌گونه که در ابتدا هم اشاره کردیم محبوبیت گوگل به‌ اندازه‌ای شد که این روزها اگر نگاهی به فرهنگ‌های لغت معتبر مانند Merriam Webster داشته باشید متوجه خواهید شد که گوگل به لحاظ دستوری در کنار اسم به‌عنوان فعل نیز شناخته می‌شود.

با این حساب کاربران به جای اینکه بگویند فلان عبارت را جستجو کن می‌گویند فلان عبارت را گوگل کن.

۷. گوگل توجه ویژه‌ای به رسانه‌ها دارد

تهیه‌کنندگان برنامه‌های تلویزیونی باید اجازه مستقیم گوگل را برای ساخت برنامه در خصوص گوگل یا نمایش تجهیزات این شرکت کسب کنند. از طرف دیگر گوگل وسواس زیادی در خصوص محتوای این برنامه‌ها دارد و به این راحتی‌ها حاضر نیست شبکه‌های تلویزیونی درباره گوگل بدون هماهنگی با این شرکت برنامه بسازند.

۸. گوگل به ساخت فیلم‌های سینمایی تمایل نشان می‌دهد

گوگل در سال ۲۰۱۳ با شرکت فاکس قرن بیستم برای ساخت فیلم Internship همکاری کرد. در این فیلم که مضمونی کمدی داشت شاهد هنرنمایی وینس وان و اون ویلسون بودیم. همکاری تجاری گوگل و فاکس قرن بیستم باعث شد در این فیلم گوگل به عنوان یکی از بهترین شرکت‌های دنیا برای کارمندان نمایش داده شود.

۹. گوگل توجه ویژه‌ای به خورد و خوراک کارمندانش دارد

جالب است بدانید گوگل بابت غذا از حقوق کارمندانش مبلغی کم نمی‌کند و چیزی حدود ۳۰ سالن‌های غذاخوری برای کارمندان خود در Googleplex اختصاص داده است. تمامی غذاهایی که در این سالن‌ها سرو می‌شود کاملاً تازه هستند و سلیقه افراد گوشتخوار و علاقه‌مندان خوراکی‌های بدون گوشت در این غذاها رعایت شده است.

۱۰. فضای سبز محیط اطراف گوگل توسط بزها هرس می‌شود

ممکن است با شنیدن خبر خنده‌تان بگیرد اما باور کنید گوگل گفته است برای کوتاه نگه‌داشتن علف‌های فضای سبز مجموعه خود از ۲۰۰ راس بز کمک خواهد گرفت. این بزها چیزی حدود یک هفته در فضای سبز چرا خواهند کرد و علف‌ها را بدون نیاز به هیچ تجهیزات پیشرفته‌ای هرس می‌کنند.

۱۱. گزینه I’m Feeling Lucky دیگر در موتور جستجوی گوگل کار نمی‌کند

گوگل چندین سال پیش در کنار دکمه جستجو گزینه دیگری را با عنوان I’m Feeling Lucky تعبیه کرد. این گزینه در‌واقع یک راه‌حل سریع و مفید برای جستجو بود و کاربران را بدون ارائه نتایج دیگر به اولین صفحه‌ای محتوی عبارت کلیدی مورد نظرآن‌ها هدایت می‌کرد.

گفته می‌شود این گزینه سالانه چیزی بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار به گوگل ضرر وارد می‌کرده است در نتیجه این گزینه همچنان برای بعضی از کاربران نمایش داده می‌شود اما در آینده بعید از دسترس تمامی کاربران خارج خواهد شد.

۱۲. آدرس Gogle.com کاربران را به وب‌سایت گوگل هدایت می‌کند

احتمال زیادی وجود دارد که کاربران در حین تایپ آدرس Google.com اشتباه کنند به همین منظور گوگل دامنه‌های که به لحاظ نگارشی شباهت‌ زیادی با دامنه اصلی خود دارد را خریداری کرده است.

در نتیجه کاربران اگر به اشتباه آدرس‌های Gogle.com یا Gooogle.com را تایپ کنند به آدرس اصلی موتور جستجوی گوگل هدایت خواهند شد.

۱۳. مدیران ارشد گوگل هواپیمای بوئینگ خود را در مقر ناسا نگه‌داری می‌کردند

برین و پیج که پولشان از پارو بالا می‌رود در سال ۲۰۰۷ هواپیمای بوئینگ ۲۰۰ – ۷۶۷ خود را در یکی از مقرهای ناسا نگه‌داری می‌کردند. این مقر با دفتر کار مدیران ارشد گوگل فاصله کمی داشت و در کمترین زمان به جت شخصی خود دسترسی داشتند.

کاملاً پیداست قرار دادن هواپیما در ناسا برای مدیران گوگل ارزان تمام نمی‌شود و چیزی حدود ۱.۳ میلیون دلار در سال هزینه روی دست سرگی و برین می‌گذاشت.

۱۴. یاهو قصد داشت گوگل را به مبلغ ۳ میلیارد دلار خریداری کند

در سال ۲۰۰۲ مدیران ارشد یاهو مبلغ گزاف ۳ میلیارد دلار را برای خرید گوگل پیشنهاد دادند. گوگل این پیشنهاد را قبول نکرد و گفت که به کمتر از ۵ میلیارد دلار راضی نخواهد شد. از آن زمان سال‌ها گذشته است و این روزها گوگل چیزی بیشتر از ۶۵۰ میلیارد دلار می‌ارزد در صورتی که یاهو حدود ۴۸ میلیارد دلار قیمت گذاری شده است.

منبع: برترین ها