رپرتاژ آگهی (به انگلیسی: Advertorial) به شکلی از آگهی گفته میشود که در قالب گزارش ارائه شود. یعنی، مخاطبان رسانهای تصور کنند که یک گزارش بی طرفه به آنها ارائه میشود، در حالی که آنچه آنها میبینند، میشنوند و میخوانند، در واقع تلاشی سازمان یافته برای تقویت جنبههای ذهنی یک محصول یا خدمت در ذهن آنها است. اصطلاح رپرتاژ آگهی برای اولین بار در سال ۱۹۴۵ به ادبیات انتقادی رسانهها اضافه شد. به دلیل اعتماد به مخاطبان به رسانهها، رپرتاژ آگهیها بسیار مؤثر است و به همین دلیل در کشورهای پیشرفته قوانین بسیار سختی علیه رپرتاژ آگهیها تصویب شده و میشود. دیوان بینالمللی تجارت در قانون آگهیهای خود که در سال ۱۹۹۷ به تصویب رسانده خواهان مشخص کردن تبلیغات میشود تا مخاطبان قادر به تشخیص آن شوند در سالهای اخیر مواردی برجسته از این پدیده در تلویزیون دولتی ایران مشاهده شده که از جمله میتوان از برنامه عمو پورنگ که داریوش فرضیایی آن را تهیه کرده نام برد. از آن گذشته، موارد دیگری از رپرتاژ آگهی در رسانههای ایران وجود دارد که منتقدان را وادار کرده خواهان تصویب قوانینی برای مقابله با رپرتاژ آگهیها شوند.
امروزه نیز بعد دیگری از رپرتاژ را در فضای اینترنت مشاهده میکنیم به گونه ای که یک مقاله در قالب یک پست عادی به یک سایت اضافه میشود که درحالت عادی یک مطلب معمولی یا خبری است اما در اصل یک متن کاملاً تبلیغاتی است که کاملاً سازمان یافته و با اهداف تبلیغ یک محصول یا یک سایت است که شامل چندین لینک به سمت وب سایت تبلیغکننده است، هماکنون سایتها و شرکتهایی هستند که در قبال ثبت رپرتاژ آگهی مبالغی نیز از شرکت تبلیغکننده دریافت میکنند.
فواید رپورتاژ آگهی
1. رپورتاژ، یک مقاله کامل برای معرفی برند شماست.
رپورتاژ آگهی در اصل مقاله ای است که شما در رسانههای مختلف آن را منتشر میکنید. بهطور حتم در یک مقاله فرصت و مجال بسیاری برای داستان گویی، معرفی برند، ایجاد نیاز در مخاطب و… دارید. در یک رپورتاژ مخاطب میتواند بهطور کامل با شما و کاری که انجام میدهید آشنا شود و حتی شاید او را متقاعد به خرید از شما کند. پس در نگارش رپورتاژ حسابی دقت کنید و سعی کنید محتوا آنقدر جذاب باشد که مخاطب تمام مقاله را مطالعه کند و برند شما را به خاطر بسپارد.
2. با کمک رپورتاژ در دید مخاطبین بسیاری قرار می گیرید.
یکی از ویژگیهای مهم رپورتاژ آگهی این است که در میان محتواهای اصلی وبسایت هدف قرار میگیرد و همین امر باعث میشود مخاطب به چشم یک تبلیغ به آن نگاه نکند و در نهایت تعداد افراد زیادی مقاله شما را مطالعه کنند. تنها کاری که نیاز است شما انجام دهید انتخاب یک عنوان جذاب برای مقاله تان است تا هرچه بیشتر بتوانید مخاطبین را جذب کنید.
3. ریپورتاژ باعث کسب اعتبار و برندینگ شما می شود.
اعتبار یکی از مهمترین فاکتورهایی است که با افزایش آن فروش شما بیشتر و بیشتر خواهد شد. اگر می خواهید برند خود را به عنوان یک نام معتبر در حوزه کاری خود نشان دهید بهطور حتم دادن رپورتاژ به رسانههای بزرگ و سایتهای خبری میتواند شما را به هدفتان برساند.
4. هزینه کمتر نسبت به دیگر روش های تبلیغاتی
رپورتاژ خبری در مقایسه با روشهای تبلیغاتی دیگر، هزینه ای به مراتب کمتر دارد. برای مثال اگر شما بخواهید به جای رپورتاژ، یک بنر در یک رسانه خبری اجاره کنید، حداقل هزینه ای چند میلیون تومانی برای شما خواهد داشت که در مقایسه با هزینههای رپورتاژ بیشتر میباشد .
5. به کمک رپورتاژ می توانید سئو وبسایت خود را تقویت کنید.
رپورتاژ آگهی علاوه بر برندینگ و افزایش اعتبار، باعث افزایش سئو وبسایت شما نیز میشود. شاید عجیب به نظر برسد اما میتوان گفت یکی از اولین اهداف اصلی رپورتاژ تقویت سئو وبسایت است. وقتی لینک شما به همراه یک محتوای ویژه در یک سایت معتبر و با رنک بالا قرار میگیرد، گوگل به واسطه این وبسایت، به شما نیز اهمیت میدهد و رتبه وبسایت شما را در نتایج افزایش میدهد.
6. ریپورتاژ آگهی به راحتی می تواند در گوگل حضور یابد.
سایتها و رسانههای خبری در نظر گوگل از جایگاه بالایی برخوردار هستند و شما به کمک رپورتاژ میتوانید از جایگاه بالای این وبسایتها نزد گوگل استفاده ای مفید کنید. پس اگر شما در محتوای رپورتاژ آگهی خود اصول سئو را رعایت کنید و کلمات کلیدی مناسبی را هدف قرار دهید، به راحتی میتوانید رتبه خود را در گوگل بهبود دهید و به طبع آن باعث افزایش بازدید سایت خود شوید.
7. رپورتاژ هیچوقت حذف نمی شود.
می توان گفت یکی دیگر از فواید اصلی رپورتاژ، به دلیل تأثیرگذاری آن بر روی سئو، ایجاد تأثیری همیشگی و مداوم است که بسیاری از روشهای تبلیغاتی فاقد آن هستند. شما به لطف رپورتاژ میتوانید تا مدتها در صفحه اول گوگل ظاهر شوید و برند خود را به افراد بسیاری معرفی کنید. حتی اگر رپورتاژ آگهی شما به دلیل پستهای جدیدتر به صفحات دیگر تنزل یابد، باز هم لینکی که در رپورتاژ به وبسایت شما داده شدهاست همیشگی است و برای همیشه میتواند تأثیر خود را روی سئو وبسایت شما داشته باشد.