(ویژه برنامه نویسان و تیم فنی سازمان)

اگر برنامه نویس هستید و خواهان اضافه کردن قابلیت ارسال و دریافت پیامک به نرم افزار تولیدی خود می باشید.

اگر عضو تیم فنی یک مرکز دولتی و یا غیر دولتی
می باشید و می خواهید برخی از اطلاعات بانکهای اطلاعاتی خود را با رعایت سطوح دسترسی به کمک پیامک به صورت یکطرفه و یا دوطرفه در اختیار مدیران، کارکنان و مشتریان خود قراردهید.

در این صورت سرویس پایدار پیامک هوشمند که برای تعداد زیادی مشتری بزرگ نیز نصب و راه اندازی شده است، پاسخی کامل و مطمئن به این نیاز شماست.

الف) معرفی سیستم :
سامانه‌هاي پیامک معمولا داراي امكانات مختلفي جهت ارسال و دريافت پيامك مي باشند. از اين امكانات معمولا كاربران عادي استفاده مي نمايند و بيشتر در زمينه‌هاي تبليغاتي مورد استفاده قرار مي گيرد.
علاوه بر استفاده‌هاي عام كه در بالا ذكر گرديد، استفاده‌هاي حرفه‌اي تري نيز از سيستم پيامك مي توان نمود. اطلاع رساني بر اساس داده‌هاي موجود در سازمان‌ها و ارگانها و … از اين جمله مي باشد.
سامانه‌هاي مختلفي در سازمانها، ارگانها، شركتها و … وجود دارد كه بر اساس آن اطلاعات مختلفي از پرسنل، مشتريان، كسب و كار مربوطه و … نگهداري مي شود. يكي از موارد بسيار مهم و موثر استفاده از سيستم پيامك، ارتباط آن با داده‌هاي موجود در سازمان است. (در اين نوشتار از داده‌هاي موجود در سازمان به پايگاه داده‌ي خارجي تعبير مي شود.)
سامانه‌هاي پيامك موجود معمولا امكاني جهت اتصال به پايگاه‌هاي داده‌ي خارجي ندارند. مواردي كه يك سازمان نياز داشته است سيستم پيامك را به پايگاه داده‌ي خود متصل نمايد، اين امر به صورت پروژه‌هاي جداگانه تعريف و انجام شده است. با نياز به كوچكترين تغيير در اين ارتباط، ناچار درخواست تغيير در پروژه صادر شده كه اين نيازمند به زمان و هزينه سربار است.
سامانه سرویس پیامک هوشمند، سامانه‌اي است كه امكان ارتباط بين پايگاه داده‌ي مشتري و سيستم پيامك را با انعطاف بسيار بالا به مشتري مي دهد.
در اين سامانه كارشناسان موجود در سازمان مشتري، قادر خواهند بود كه از طريق ارتباط مستقيم با جداول، از طريق نوشتن Query و يا استفاده از Stored Procedure ارتباط لازم را بين پايگاه داده خود و سامانه پيامك برقرار نمايند.
اين سامانه امكان ارتباط با هر انواع  پايگاه داده‌های زیر را فراهم مينمايد.

همچنين اين ارتباط مستقل از دخالت و يا نظارت تولید کننده آن سامانه است، كه اين امر مانع از آن مي شود كه شرکت تولید کننده نرم افزار به پايگاه داده و اطلاعات مشتري دسترسي داشته باشد.

در اين سامانه دو امكان اصلی ارسال خودكار و دريافت خودكار در نظر گرفته شده است كه در ادامه شرح بيشتري در اين زمينه ارائه خواهد شد.
در اغلب موارد ارتباط پايگاه داده و سامانه پيامك ارتباط حساسي مي باشد و پايگاه داده‌ي مشتري مي بايست به صورت متناوب و پي در پي كنترل گردد تا در صورت برخورد با اطلاعات خاص، آن را به صورت پيامك انتقال دهد. به دليل ذكر شده و به دليل بالا بردن كارآمدي سامانه، ضريب اطمينان بالا از عملكرد، عدم قطع عمليات در هنگام ريست شدن رايانه، اطمينان از كار سامانه در ساعات غير كاري و … اين سامانه به صورت سرويس ويندوز ارائه شده است كه اين امر يكي از امتيازات منحصر بفرد اين سامانه مي باشد.

ارتباط این سیستم با بانک اطلاعاتی مشتری به صورت فقط خواندنی بوده و داده های بانک، ویرایش نخواهند شد و همچنین سرویس پیامک و کنترل پنل می توانند از دیدگاه کاربر نهایی کاملا مخفی باشد.

ب) زیر سیستم ارسال خودکار :
از طريق زير سيستم ارسال خودكار، امكان ارسال خودکار پيامك بر اساس تنظيمات انجام شده و با محتوايي كه مرتبط با داده‌هاي موجود در پايگاه داده‌ي مشتري است و در زمانبندي مشخص فراهم شده است.
در اين زير سيستم امكان تعريف ارسال‌هاي خودكار متعدد وجود دارد. در هر ارسال خودكار نوع ارتباط با پایگاه داده مشخص مي گردد. بعد از آن متن پيامك مورد نظر بر اساس فيلد‌هاي جداول، Query  و يا خروجي SP تنظيم مي شود. سپس زمانبندي ارسال مشخص مي شود. اين زمانبندي مي تواند به شکل ثابت و يا متناوب باشد. زمانبندي ثابت بدين معنا است كه حداكثر در پنج زمان مشخص در طول روز، ارسال انجام شود.
زمانبندي متناوب بدين معنا است كه در بازه‌هاي زماني تعريف شده (به عنوان مثال هر پنج دقيقه يكبار) عمليات ارسال انجام شود. همچنين روزهايي از هفته كه بايد ارسال خودكار در آن انجام شود نيز مشخص مي گردد.
بعد از آن شماره‌هايي كه بايد پيامك به آنها ارسال گردد مشخص مي شود.
اين امر به دو صورت انجام ميشود:
•    انتخاب از اعضاي تعريف شده در سيستم (انتخاب عضو يا گروهي از اعضا)
•    شماره همراه در پايگاه داده موجود ميباشد. (مشخص نمودن فيلد شماره همراه)
بعد از انجام اين تنظيمات سرويس سامانه به صورت خودكار در موعد مقرر متن پيامك را بر اساس تنظيمات انجام شده ايجاد نموده و به شماره‌هاي مشخص شده ارسال مينمايد.

نمونه‌هايي از کاربردهای زیر سیستم  ارسال خودكار:
•    ارسال خودكار حقوق پرسنل به شماره‌هاي آنها در انتهاي هر ماه.
•    ارسال مانده موجودي انبار و ميزان فروش روزانه در ساعت شانزده روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته به تلفن همراه مدير عامل، مدير مالي و مدير فروش
•    به محض اينكه يك كاميون از انبار خارج گرديد، اطلاعات آن به مشتري ارسال گردد.

ج) زیر سیستم پاسخ خودکار :
از طريق زير سيستم پاسخ خودكار، پيامك‌هاي دريافتي توسط سامانه پردازش شده و متناسب با آن پيامك اطلاعات از پايگاه داده استخراج و در قالب يك پيامك به فرستنده يا افراد ديگر ارسال ميشود. (پاسخ داده ميشود.)
در اين زير سيستم امكان تعريف پاسخگويي‌هاي مختلف وجود دارد. هر پاسخ خودكار با يك شناسه در ابتداي پيامك شناسايي ميشود.
در هر پاسخ خودكار ابتدا شناسه آن تعريف ميگردد. همچنين امكان كنترل نام كاربري و كلمه عبور ارسال كننده پيامك وجود دارد. سپس نوع ارتباط با پايگاه داده مشخص ميگردد. همچنين امكان ارسال پارمترهاي موجود در پيامك دريافتي به عنوان پارامترهاي Query يا SP وجود دارد. سپس متن پيامك پاسخ بر اساس خروجي‌هاي جدول يا Query يا Sp تنظيم ميشود. سپس مشخص ميشود كه پاسخ به فرستده برگردانده شود يا به افراد ديگر. بعد از انجام تنظيمات سرويس سامانه منتظر دريافت پيامك ميباشد و به محض دريافت پيامك، آن را پردازش نموده و پاسخ مورد نظر را ايجاد و ارسال مينمايد.

نمونه‌هايي از کاربردهای زیر سیستم  پاسخ خودكار:

•    پرسنل شماره پرسنلي و رمز خود را ارسال كرده و در جواب سامانه مانده مرخصي آنها را برميگرداند.
•    مشتري كد و رمز خود را وارد نموده و در جواب سه گردش آخر مالي خود را دريافت مينمايد.
•    مدير عامل پيامي را به سامانه ارسال نموده و آن پيام به پرسنل مورد نظر فوروارد گردد.

د) سایر مشخصات و ویژگیها :

•    تعريف گروه اعضا
•    تعريف اعضا
•    مشخص نمودن كلمه عبور براي اعضا
•    مشخص نمودن موبايل امن (شماره هايي كه نياز به درج كلمه عبور و رمز ندارند مانند شماره مدير عامل)
•    فعال و غير فعال نمودن ارسال و دريافت خودكار
•    گزارش پيامك هاي ارسالي در ارسال خودكار
•    گزارش از پيامك‌هاي دريافتي و پاسخ‌هاي ارسال شده
•    تنظيمات سرويس شامل : تنظیمات اتصال به جی اس مودم و …
•    اجرا بر روي ويندوزهاي مختلف
•    امكان اجرا در شبكه