بعد از کشف یک مشکل امنیتی جدید، گوگل تصمیم گرفته شبکه اجتماعی گوگل پلاس را ۴ ماه زودتر از موعد مقرر تعطیل کند. این یعنی به جای تعطیلی در ماه آگوست، گوگل پلاس در ماه آوریل (فروردین ۹۸) تعطیل می‌شود. علاوه بر این، دسترسی‌های API این شبکه طی ۹۰ روز آینده مسدود خواهد شد.

طبق اعلام گوگل، این باگ امنیتی تازه به‌صورت بالقوه حدود ۵۲.۵ میلیون کاربر را تحت تاثیر قرار داده و حتی اگر اکانت آن‌ها خصوصی باشد، احتمال دسترسی توسعه‌دهندگان به مواردی مانند نام، آدرس ایمیل، شغل و سن آن‌ها وجود داشته است. در ماه اکتبر، یک باگ امنیتی مشابه کشف شد که به مدت ۳ سال وجود داشته است. بر اساس گزارش‌ها، گوگل در ماه مارس متوجه این باگ شده بود ولی در ماه اکتبر آن را رسانه‌ای کرد. به همین خاطر، این شرکت تصمیم گرفت نسخه‌ی مصرفی گوگل پلاس را تعطیل کند. این بار، گوگل می‌گوید که این باگ تنها ۶ روز بین روزهای ۷ نوامبر تا ۱۳ نوامبر حضور داشته است.

گوگل می‌گوید: «هیچ نشانه‌ای مبنی بر خبردار شدن توسعه‌دهندگان از این باگ یا سوءاستفاده از آن دیده نمی‌شود.»

معاون بخش مدیریت محصول گوگل در یک پست نوشته: «با توجه به کشف این باگ جدید، روند مسدودسازی API گوگل پلاس را تسریع می‌بخشیم تا در ۹۰ روز آینده به‌طور کامل مسدود شوند.» او در ادامه افزوده: «علاوه بر این، گوگل پلاس را ۴ ماه زودتر از موعد مقرر تعطیل خواهیم کرد. اگرچه این تصمیم عواقبی را برای توسعه‌دهندگان در پی دارد، ولی ما بیش از هرچیزی به‌دنبال حفظ داده‌های کاربران خود هستیم.»

گوگل این باگ را در جریان فرایند بررسی ضعف‌های امنیتی شناسایی کرده و می‌گوید: «هیچ نشانه‌ای مبنی بر خبردار شدن توسعه‌دهندگان از این باگ یا سوءاستفاده از آن دیده نمی‌شود.» گوگل خاطرنشان کرده با وجود این موضوع، کاربرانی که به‌صورت بالقوه تحت تاثیر این باگ قرار گرفته‌اند، خبردار خواهند شد.

در نهایت باید بگوییم علی‌رغم تعطیلی نسخه معمولی گوگل پلاس، نسخه سازمانی آن برای کمپانی‌هایی که عضو سرویس G Suite هستند، همچنان فعال باقی می‌ماند.

منبع :digikala