گفته می شود یک تیم توسعه ی محصول در گوگل مشغول یکپارچه سازی سخت افزاری ویژه با سرویس جستجو و دستیار دیجیتالی-صوتی این شرکت است، تا به این ترتیب دیوایسی مشابه اسپیکر «Echo» آمازون پدید آورند.

دستگاهی که در بالا از آن سخن گفتیم، بر طبق گزارش های چندین منبع موثق ظاهری مشابه روتر بی سیم OnHub کمپانی ساکن مانتین ویو خواهد داشت، هر چند که تا به حال اسمی برای آن در نظر گرفته نشده و تنها می دانیم که برای پروژه ی مربوطه اش نام رمز «Chirp» را برگزیده اند. گوگل تا به اکنون حاضر نشده در این رابطه توضیحی را به رسانه ها ارائه کند، ولی بد نیست یادآور شویم چندی پیش وب سایت «The Informaiton» نیز در مقاله ای آورده بود که غول دنیای جستجوهای اینترنتی بنا دارد به شکل مستقیم به نبرد «Echo» آمازون رفته و اسپیکری مجهز به دستیار دیجیتالی خود را تولید نماید.

در این بین رسانه های متعددی می گویند، بسیار بعید است اسپیکر مورد بحث در جریان کنفرانس «توسعه دهندگان گوگل I/O» که طی هفته ی آینده برگزار خواهد شد رونمایی  گردد، ولی برنامه ریزی ها به گونه ای است که عاقبت و تا پیش از پایان یافتن سال جاری میلادی شاهد پرده برداری از آن خواهیم بود.

ناگفته نماند دستیار صوتی گوگل که هم اکنون در تلفن های هوشمند و تبلت های اندرویدی به شکل گسترده حضور دارد (و در برخی از آنها به صورت مستقیم با عبارت «Okay Google» فعال می شود) به زعم بسیاری از کارشناسان و کاربران برترین دستیار صوتی-دیجیتالی فعلی به حساب می آید؛ ولی با این حال طی سال های اخیر رقبای این شرکت ابزارهای متکی به هوش مصنوعی مشابهی را خلق و آنها را در گجت های مختلفی راهی بازار ساخته اند و به این ترتیب مارکتی تازه و پرهوادار پدید آورده اند. بازاری که حالا اهالی مانتین ویو هم می خواهند سهمی از آن داشته باشند.

روتر OnHub گوگل تابستان سال گذشته معرفی شد و در آن خبری از تکنولوژی تشخیص گفتار و دستیار صوتی-دیجیتالی نبود، حال باید منتظر ماند و دید در نسخه ی بعدی این محصول چنین امکاناتی اضافه خواهند شد یا خیر.

در سوی دیگر ماجرا نیز ذکر می گردد تا به حال سه میلیون اسپیکر «Echo» به فروش رفته؛ دستگاهی که در کنار خدماتی که ارائه می کند به جمع آوری داده هایی از قبیل آنچه کاربران جستجو می نمایند، موسیقی هایی که گوش و خریداری می کنند، نحوه ی صحبت شان با ماشین ها و… می پردازد. واضح است گردآوری این حجم و این نوع از دیتا به شدت مورد علاقه ی گوگل قرار دارد، بخش مهمی از کسب و کار آنلاین آن را در بر می گیرد و بر خدماتی که عرضه می کند کاملاً اثرگذار هستند.

در ایام گذشته این احتمال مطرح بود که Nest‌، از زیر مجموعه های کمپانی مادر گوگل یا همان آلفابت، اقدام به تولید دستگاهی هوشمند و بهره مند از یک دستیار صوتی کند، اما ظاهراً‌ این پروژه به دلیل برخی از ابهامات فنی متوقف شد و سرانجام خاصی پیدا نکرد.


 برچسب ها : سامانه پیامک- سامانه پیامک فناوری هوشمند-طراحی سایت-طراحی سایت در اصفهان- طراحی سایت فناوری- فناوری هوشمند-طراحی سایت در اصفهان